در حال بارگذاری ...
جمعه 21 دی 1403
nus.ac.ir

در نشست تخصصی نهادینه‌سازی نظام صلاحیت حرفه‌ای در آموزش‌های مهارتی رسمی مطرح شد:
نظام صلاحیت حرفه‌ای نقشه‌ تحول صنعت و تولید ایران است

اولین نشست تخصصی نهادینه‌سازی نظام صلاحیت حرفه‌ای در آموزش مهارتی رسمی از سلسله نشست‌های تخصصی کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور، دوشنبه اول خردادماه ۱۴۰۲ در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی دانشگاه، در این نشست، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به رخداد تغییر پارادایم در آموزش گفت: آموزش بایستی در پاسخ به نیازهای بازار کار باشد و نظام‌های صلاحیت حرفه‌ای در سراسر دنیا در حال تحول و سازگاری با این پارادایم جدید آموزش هستند.

وی افزود: سازماندهی، طراحی و پیاده‌سازی نظام صلاحیت و نظام آموزشی با رویکرد مبتنی بر شایستگی و نتایج یادگیری موضوعی پیچیده است و نیاز به تفکر دقیق و دقت عمل دارد، اما برای همه ذی‌نفعان یک کار ضروری و فوری است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: پیشبرد این موضوع در کشور، زیرساخت حیاتی برای سازماندهی یک نظام صلاحیت کارآمد است که نیازمند ایفای مؤثر نقش حکمرانی می‌باشد. وی ادامه داد: حکمرانی در واقع تنظیم جهت‌گیری استراتژیک و تعیین خط‌مشی نظام صلاحیت است که به صورت مشارکتی انجام ‌می‌شود، اگرچه ماهیت ‌ترتیبات حکمرانی به ساختار نهادی چهارچوب‌ صلاحیت و آنچه در قانون تعیین شده بستگی دارد.

دکتر خسرویان خاطرنشان کرد: تصویب قانون جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی گام بسیار مهمی برای کشور محسوب می‌شود که تحقق اهداف آن نیاز بزرگی برای بخش آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است.

وی گفت: مشتاقانه امیدواریم که بتوانیم این مهم را با اجرایی کردن نظام و چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی، به عنوان نقشه ‌راه موفقیت نیروی کار کشور، در سیستم آموزشی نهادینه کنیم.زیرا نظام صلاحیت حرفه‎ای نقشه‌ تحول صنعت و تولید ایران است. درواقع، چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی محصول همکاری است و آنچه ما نیاز داریم تعمیق هم ‌فزایی برای موفقیت در داشتن یک چهارچوب صلاحیت ملی، به عنوان طرحی برای موفقیت ایران است.

ریاست دانشگاه اظهار کرد: حکمرانی نظام صلاحیت حرفه‌ای و اجرای چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی یکی از عناصر مهم است که بایستی دولت با مشارکت همه ذینفعان به آن بپردازد و در اولویت کارها قرار دهد. مؤلفه‌های اصلی حکمرانی شامل تنظیم‌گری از طریق قوانین و مقررات، ترتیبات نهادی مناسب، تأمین مالی، تضمین کیفیت و نظارت و ارزیابی است. برای روبه‌رو شدن با مسائل هر یک از این مؤلفه‌ها به گقتمان‌سازی، تفاهم و مشارکت نیاز است و در گام‌های اول ایجاد درک مشترک از مفاهیم و رویکردها بین همه ذینفعان ضروری است.

دکتر خسرویان اذعان کرد: برگزاری کنگره حکمرانی آموزش‌های مهارتی و صلاحیت حرفه‌ای در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ابتکار مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی این بستر را برای آشنایی بیشتر و تضارب آرا و تبادل نظرات ذینفعان مختلف فراهم کرده است. ما معتقدیم دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور باید نقش رهبری آموزش عالی فنی و حرفه‌ای را ایفا کند و در این زمینه، سیاست‌ها و راهبردها و برنامه‌های اجرایی را در قالب نقشه راه تحول دانشگاه تدوین کرده است. به همین منظور، توسعه مفاهیم نظری و همچنین طراحی و اجرای برنامه‌های اقدام اجرایی در دستور کار این دانشگاه قرار گرفته است.

ریاست دانشگاه اجرای پژوهش‌های کاربردی، تدوین و انتشار گزارش‌ها، اسناد و کتب، همچنین برگزاری رویدادهای متنوع تخصصی را از سیاست‌های اجرایی آتی دانشگاه ذکر کرد و برگزاری نشست تخصصی در راستای بررسی مسائل حوزه حکمرانی آموزش های عالی مهارتی و چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای را گامی در این مسیر برشمرد.

دکتر خسرویان تأکید کرد: برگزاری این نشست بهانه‌ای است تا ما مسئولین و سیاستگذاران مهارتی و صنایع را کنار هم گرد آوریم تا ایده‌های جدید را در میان بگذارند و سیاست‌های نوینی برای توسعه مهارت اتخاذ نمایند.